Onderwijs
- Home
- Onderwijs
Cultuureducatie met kwaliteit: Creatieve workshops in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs in Amsterdam en Amstelveen
Voor Mocca Amsterdam en Cultuureducatie Amstelland biedt B-Silk op de basisschool de navolgende workshops aan:
Workshop 'Burgerschap'
Wat is Burgerschap?
Als inwoner van Nederland ben je (staats)burger van Nederland. Dat betekent dat je, als je hier geboren bent of een Nederlands paspoort hebt, bepaalde rechten en plichten hebt.
Wat zijn voorbeelden van basisrechten?
Wat zijn basisplichten?
Dit bespreken wij tijdens een korte introductie in de klas.
Daarna wordt de klas in drie groepen opgedeeld. Iedere groep krijgt in een workshop van ongeveer 45 minuten een eigen opdracht, die bestaat uit het onderzoeken van een onderzoeksvraag en het creeëren van een beeld. De verschillende onderzoeksvragen zijn:
- Hoe ziet de Nederlander er uit? Wat zijn de uiterlijke kenmerken? Waar werkt de Nederlander? Hoe woont de Nederlander? Wat zijn de hobby's van de Nederlander?
- Hoe ziet de Nederlander van de toekomst er uit? Bestaat er nog steeds een Nederalnd, een Europa, of is het een grenzeloze wereld? Zitten we misschien op de maan? Hoe staat het met AI? Leven wij samen met robots?
- Wat zou je willen voor de Nederlander van de toekomst? In welke omgeving zal de Nederlander zich bevinden? Heeft de Nederlander natuur om zich heen (nodig voor zuurstof) of dragen we allemaal een zuurstofhelm?
Doelstelling van de workshop:
De doelstelling van deze workshop is om leerlingen bewust te maken van hun rechten en plichten als burgers van Nederland en hen te laten nadenken over de huidige en toekomstige samenleving. Door te onderzoeken, te creëren en te discussiëren, ontwikkelen leerlingen hun creatief denkvermogen, samenwerking, hun handvaardigheid en leren zij hun eigen ideeën en meningen te vormen en te uiten.
Details:
- Leeftijdscategorie: groep 1 t/m 8
- Discipline: beeldende kunst
- Lessen: ochtend of middag; een klas wordt ingedeeld in 3 groepen
- Locatie: op school
- Prijs: E 350,-, inclusief diverse materialen
Workshop 'Inclusie'
Inclusie in Nederland
We leven in een relatief welvarend land waar veel goed geregeld is. Toch zijn er ook verschillen. Inclusie betekent dat we erkennen dat niet iedereen hetzelfde is of in dezelfde omstandigheden leeft. Sommige mensen zijn rijk, anderen arm; er zijn lange mensen, korte mensen, mensen met verschillende huidskleuren; er zijn mensen die graag in de schijnwerpers staan en mensen die verlegen zijn. Onze maatschappij is heel divers. Daar komen wij ook een probleem bij tegen, want 'onbekend maakt onbemind', wat kan leiden tot buitensluiting. Inclusie betekent dat we deze verschillen willen omarmen in plaats van buitensluiten.
Waarom verschillen omarmen?
- Door om te gaan met mensen die anders zijn dan jijzelf, kun je leren; dat wat nieuw is prikkelt de hersenen en maakt jouw belevingswereld groter.
- Het leren van nieuwe dingen, geeft zelfvertrouwen en zelfstandigheid.
- Nieuwe dingen ontdekken kan je ook helpen te ontdekken waar je passies liggen. Misschien ontdek je daardoor nieuwe passies.
Mensen zijn sociale wezens. Iets voor iemand anders betekenen geeft ons een fijn gevoel en een gevoel van eigenwaarde door iemand anders blij te maken. Het vervult onze behoefte aan sociaal contact en vriendschappen. Een belangrijjke fase in de piramide van Maslow.
Wat gaan we in deze workshop doen?
We beginnen klassikaal met een korte introductie. Daarna wordt de klas opgedeeld in drie groepen. In een workshop van ongeveer 45 minuten gaan we een tekening maken en een brief schrijven aan iemand die wij niet kennen. Je krijgt een foto te zien en de omstandigheden van deze persoon. Het doel is om de betreffende persoon op te vrolijken. Wat wil je tegen deze persoon zeggen en wat zou je met deze persoon willen doen? Schrijf dit aan, en teken dit voor deze peroon.
Doelstelling:
De doelstelling van deze workshop is om leerlingen bewust te maken van de diversitiet binnen onze samenleving en het belang van inclusie. Door interactie met en begrip van mensen die anders zijn dan zijzelf, leren de leerlingen over emphatie, respect en sociaal bewustzijn. Ze ontwikkelen hun creatieve vaardigeheden door het maken van een tekening en het schrijven van een brief, en oefenen daarnaast hun communicatieve en samenwerkingsvaardigheden.
Details:
- Leeftijdscategorie: groep 1 t/m 8
- Discipline: beeldende kunst
- Lessen: ochtend of middag; een klas wordt ingedeeld in 3 groepen
- Locatie: op school
- Prijs: E 350,-, inclusief materialen
Workshop 'Kunstworkshop voor kids'
Wat is kunst? Kunst is een manier waarop mensen hun creativiteit uiten en hun verbeelding gebruiken om iets moois, interessants of beteknisvols te maken. In deze workshop gaan kinderen leren over een kunstenaar naar keuze van de school en werken met verschillende materialen, afhankelijk van de gekozen kunstenaar.
Wat gaan we doen? Na een korte introductie over de gekozen kunstenaar en hun werk, wordt de klas in drie groepen opgedeeld. Iedere groep krijgt in een workshop van ongeveer 45 minuten een opdracht, die bestaat uit het onderzoeken van de kunstenaar en het creëren van een kunstwerk. Onderzoeksvragen zijn:
Wat maakt deze kunstenaar uniek? Wat zijn de kenmerken van hun werk? Welke technieken gebruiken ze? Hoe kunnen we de stijl van deze kunstenaar gebruiken om iets nieuws te creëren? Welke materialen en technieken kunnen we gebruiken? Wat inspireert ons in het werk van deze kunstenaar? Hoe kunnen we onze eigen ideeën en gevoelens uiten in een kunstwerk?
Ter afsluiting worden de gemaakte kunstwerken in de klas besproken.
Doelstelling:
De doelstelling van deze workshop is om leerlingen kennis te laten maken met verschillende kunstenaars en hun technieken. Door te onderzoeken, te creëren en te discussiëren, ontwikkelen leerlingen hun creativiteit, samenwerking en handvaardigheid en leren zij hun eigen ideeën en gevoelens te uiten.
Details:
- Leeftijdscategorie: groep 1 t/m 8
- Discipline: beeldende kunst
- Lessen: ochtend of middag; een klas wordt ingedeeld in 3 groepen
- Locatie: op school
- Prijs: E 350,-, inclusief materialen
Deze programma's zijn gebaseerd op het maakproces, waarbij er wel een opdracht is, maar geen strikt eindresultaat. Het doel van de workshops is om te leren, de handvaardigheid te verbeteren, samen te werken, vragen te stellen, probleemoplossend bezig te zijn, inspiratie op te doen, creatief te zijn en respectvol anders te denken.
Speciaal onderwijs: Britt van Dam werkt via Stichting Tamino in het speciaal onderwijs als kunstdocent bij het Orion College Zuidoost (voortgezet onderwijs). Zij is daar ook werkzaam in de naschoolse opvang als kunstdocent en coördinator van de kunstdocenten.
SAKB: Britt van Dam is coördinator jeugd bij het SAKB, waar zij de kundtdocenten ondersteunt bij het aanbieden van een creatief naschools programma en vakdocenten inzet om hun programma aan te kunnen bieden bij Cultuureducatie Amstelland..
Daarnaast verzorgt zij voor Cultuureducatie Amstelland bij het SAKB workshops in het kader van 'Rondje cultuur' voor het voortgezet onderwijs.
